Zoekwoorden in teksten en afbeeldingen

Het gebruiken van zoekwoorden is een van de dingen die een website voor je laat werken. Zoekwoorden in teksten, maar ook in afbeeldingen. Hieronder lees je hoe dat werkt in een samenvatting van een ondernemersspreekuur wat we onlangs hielden.

SEO techniek

Erik van Doorne trapte af met het technische deel: sitemaps en robot.txt. Wattuh? Nou dat dus. Ook voor mij abacadabra.
Kort gezegd was de inhoud van de presentatie van Erik: hoe zorg je ervoor dat je je website door Google (of Bing) laat indexeren zodat die goed gevonden wordt door potentiele klanten. Wil je daar meer over weten: op 6 juli 2021 is ons volgende ondernemersspreekuur over websites die voor je werken! Je kunt je daarvoor aanmelden via de website van Platform9. Ook Erik is dan weer van de partij, dus heb je een technische SEO-vraag, stel hem dan gelijk bij je aanmelding! Dan weet je zeker dat hij behandeld wordt.

Zoekwoorden verwerken in je teksten

Vervolgens vertelde Trea te Kate hoe je SEO toe kunt passen in je teksten. Zodat ook de teksten op je website je helpen bij je vindbaarheid op Google. Een deel van haar presentatie (6,5 minuten) vind je hieronder.

Zoekwoorden verwerken in afbeeldingen

​SEO-specialisten buitelen over elkaar als het gaat over SEO. Wat werkt en wat werkt niet? De meningen verschillen enorm. Reden waarom ik altijd kijk naar wat Google er zelf over te zeggen heeft.

1. Geef je afbeelding een Alt tekst. Waarom je dat zou doen, legt Google hier uit. Een alt tekst is een korte beschrijving (ca 125 tekens) van wat er op de foto staat. Handig voor Google, goed voor je vindbaarheid. En fijn voor mensen die blind of slechtziend zijn. Zij gebruiken namelijk programma's die de alt tekst voorlezen. Tip: Gebruik 1 zoekwoord in de alt tekst, ga niet zoekwoord-spammen. Google herkent dit en straft het af.

2. Geef je afbeelding al voordat je hem upload naar je website een andere naam dan bijvoorbeeld IMG0766.NEF, de naam die je camera aan het bestand geeft. Daar kan Google helemaal niets mee. Geef de foto een naam die weergeeft waar de foto over gaat en verwerk er een zoekwoord in. Dit helpt bij het tonen van je afbeelding als mensen zoeken in bijvoorbeeld de afbeeldingen van Google.

3. Zet ook in de title tekst een zoekwoord. Niet omdat Google hier op zoekt, wel omdat dit erg gebruiksvriendelijk is en zo indirect je positie in Google versterkt. Een title tekst verschijnt namelijk zodra iemand met de muis op een afbeelding komt. Door een veel gebruikt zoekwoord in de title tekst op te nemen, voelt die bezoeker zich (h)erkend en blijft hij langer op je website. En dat vindt Google dan weer fijn.....

4. Zet in de tekst die naast de foto staat, het zoekwoord wat in de naam, alt- en title tekst van de foto staat. Google vindt context erg belangrijk, wil zien dat de foto meer is dan zoals ik dat zo vaak noem "een plaatje bij het praatje". De foto moet de tekst echt versterken en uitnodigen tot lezen. Zet boven die tekst dan ook een (H1-)kop met het zoekwoord er in. Zie de presentatie van Trea hierboven.

5. Verklein je afbeeldingen voordat je ze op je website plaatst. Een afbeelding van 900 x 600 pixels is meestal groot genoeg voor het web. Je kunt dit doen met gratis programma's als Image Resizer. Het zorgt ervoor dat de laadtijd van je website binnen de perken blijft.

6. En last but not least: gebruik geen stockfoto's! Stockfoto's zijn de meestal gratis foto's die je van sites als Shutterstock kunt halen. En dus door heel veel anderen gebruikt worden.

Onlangs mocht ik een site scannen op de mogelijkheden om er meer klanten uit te halen. Steekproefsgewijs pakte ik de eerste (stock)foto op de site om te checken op hoeveel andere sites deze foto staat. Maar liefst 1200 websites bleken dezelfde foto te gebruiken! Google, maar ook LinkedIn en Facebook, vinden het niet fijn als er geen unieke content gebruikt wordt. Je bereik wordt daarom een stuk minder met stockfoto's.

Andere redenen om af te zien van het gebruik van stockfoto's benoem ik in onderstaand deel van de opname van het ondernemersspreekuur.

Natuurlijk kun je altijd bij mij terecht voor het laten maken van authentieke foto's. Foto's die het verhaal over je bedrijf vertellen. Die professionaliteit, vakmanschap en beleving in beeld brengen. Waarmee je de aandacht van de bezoeker op je website vasthoudt en hem of haar ervan overtuigt dat jij de juiste leverancier/dienstverlener bent.

Hoe werkt het laten maken van een bedrijfsreportage op maat? We starten met je positionering: wie ben je, wat doe je, voor wie, hoe doe je dat en waarom doe je wat je doet? Wat onderscheidt jou van je concurrenten?

Als we dat duidelijk hebben, maken we een beeldplan. Samen kijken we welke foto's nodig zijn om jouw ideale klant te overtuigen. We bespreken welke locatie we het beste kunnen gebruiken voor de juiste uitstraling, en eventueel welke figuranten passen bij je doelgroep.

En dan is de grote dag aangebroken, we gaan fotograferen! Van deze dag maken we echt een feestje. Zodat jij en je eventuele medewerkers ontspannen op de foto staan. Niet met de ongeloofwaardige tandpastalach die je op stockfoto's ziet, maar met een echte lach. Dat voelt een stuk beter.

Meer weten? Bel of mail me gerust voor een koffiedate!