Hoe haal je meer omzet uit je website?

Gisteren gebeurde het weer. Het is iedere maand wel een keer raak. Ik zat bij een potentiële klant aan tafel en ze vertelde me dat het vernieuwen van de website het bedrijf veel geld gekost had maar helemaal niets opleverde.

Ze weet dat ik gespecialiseerd ben in "visuele communicatie" die de conversie van de website verhoogt. Samen zijn we achter het scherm gekropen om te bespreken wat er beter kan. Aan het eind van het gesprek zei ze: "eigenlijk is het heel simpel". En zo is het!

Wat kwamen we zoals tegen? Ik deel de 10 belangrijkste bottlenecks met je.

1. Er staan stockfoto's op de website. Je weet wel, die Amerikaanse foto's van mensen met een tandpasta lach. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze foto's wantrouwen wekken bij degene die je website bekijkt. Het is te onecht. En daarom kopen ze niet bij je.

2. Ander nadeel van stockfoto's is dat ze geen goed doen voor je vindbaarheid. Google straft het hergebruik van teksten en foto's af.

Verder waren er geen teksten aan de foto's toegevoegd, nog een reden waarom de vindbaarheid op Google slecht was.

Afgelopen jaar heb ik natuurlijk voor de websites van vele bedrijven 'echte' foto's mogen maken. Een daarvan is de website van Woet Bosgrond. Eigenaar Joris Vermaessen is er al van overtuigd voordat hij me belt: echte foto's werken. Hij geeft me de vrije hand en, zonder anderen tekort te willen doen, het werd een van de leukste opdrachten van 2019. Zoveel leuke mensen, plezier en creativiteit, heerlijk!

En nee, we zijn hier niet echt een vuurtje aan het stoken. Met flitsers met kleurenfilters daarop kun je heel veel ;-). Binnenkort op de website te zien!

3. Er staat een heel kleurrijke banner boven aan de website. Waardoor de knoppen waar mensen op kunnen klikken niet meer opvallen. Hetzelfde geldt overigens voor diashows bovenaan de website: niet doen! Het leidt teveel af waardoor mensen niet verder naar beneden scrollen.

4. Er staan geen referenties op de website. Terwijl de pagina "referenties" een van de best bekeken pagina's is. 85% Van de mensen bekijkt deze pagina! Vraag klanten dus om een referentie. En vraag of je hun LinkedIn foto er bij mag zetten. Een aanbeveling met een foto wordt namelijk als zeer betrouwbaar ervaren.

5. Er is wel een "over ons" pagina, maar daarop staat een heel saai verhaal. Een soort van CV. Daarin zijn mensen niet zo geinteresseerd. Ze willen vooral weten waarom je doet wat je doet.

Mensen doen zaken met mensen. Ze willen weten of het bedrijf bij hen past. Maar er staat geen foto van de eigenaren en het team op deze pagina.

Daar gaan we dus verandering in brengen. Ik ga aan de slag met de foto's en zorg ervoor dat de principes uit de neuromarketing daarin verwerkt zijn. Er wordt een tekstschrijfster ingevlogen om de tekst aan te passen. Rekening houdend met SEO natuurlijk. Zodat het bedrijf ook beter gevonden wordt op Google.

6. In de beelden wordt geen gebruik gemaakt van spiegelneuronen. Huuuhhh....? Spiegelneuronen zijn cellen in ons brein die actief worden als we iemand anders iets zien doen. Daarom krijgen we zin in koffie als we iemand anders koffie zien drinken. Laat daarom op je website mensen zien die je product of dienst gebruiken. Dan kan de bezoeker van de website zich er beter een voorstelling van maken.

7. Op de website is niet duidelijk wat dit bedrijf nou anders maakt dan de concurrenten. Terwijl er toch heel duidelijke verschillen zijn. Laat die dus zien en benoem ze! Maak het de potentiele klant makkelijk en vertel waarom ze voor jouw moeten kiezen. Met valse bescheidenheid trek je geen klanten....

8. Ook de doelgroep is niet helemaal helder. Maar als je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand. Voor wie maak je de website? Niet voor niets begint een fotografieopdracht voor mij altijd met een intake over wat het bedrijf doet, waar het goed in is, wat de sfeer binnen het bedrijf is, wat de ideale klant is en waar die behoefte aan heeft, wat de concurrenten zijn, wat ontwikkelingen zijn waarop ingespeeld moet worden, etc. Pas als helder is waar het bedrijf naar toe wil de komende jaren, ga ik aan de slag. Mijn bedrijfskundige achtergrond verloochent zich niet ;-).

Sommige bedrijven hebben hun positionering in de markt, doelen en doelgroepen al helemaal helder. Dat was onder andere het geval bij Maarten Klos van Superwerkgever.nl. Samen maakten we een moodboard en een plan en gingen we aan de slag. Dat liep als een speer, de website is inmiddels online en zeer goed ontvangen.

Fotografie voor website, blogs en social media trainer Maarten Klos

9. Overtuigende beelden bevatten aspecten van ethos, pathos en logos. Dat wil zeggen dat de boodschap geloofwaardig is, dat het een emotie losmaakt en dat het rationeel overtuigt. Met het zomaar plaatsen van een "leuk plaatje bij het praatje" is hier bij deze website helemaal aan voorbij gegaan.

10. Er is gekozen voor een "flat design". Dat wil zeggen dat de knoppen als het ware doorzichtig zijn, ze hebben dezelfde kleur als de omgeving. Er is alleen een dun randje te zien. Een hype onder grafisch ontwerpers, maar van deze knoppen is meermalen aangetoond dat bezoekers op de website er veel minder op klikken, tot wel 600% minder. Ga je voor mooi of ga je voor omzet?

Veel laaghangend fruit op deze website dus wat zonder grote investeringen aangepast kan worden. Haar uitspraak "eigenlijk is het heel simpel" klopt helemaal. Dit zijn dingen die we de komende weken al kunnen veranderen. Op naar een nieuwe start in 2020!